Sexy IN connectie!
Sexy in connectie!
Wat me opvalt als ik workshops en trainingen geef in Burlesque is dat de grootste klus er nog wel uit bestaat hoe je sexy en connectie samenbrengt. Je sexy voelen, sexy dansen is voor de meeste vrouwen al uitdaging genoeg. In connectie zijn ook, of het nu de connectie is met zichzelf, hun unieke lijf en lichaamsvormen, de muziek of de ander. Maar zowel sexy dansen en je sexy voelen als in connectie zijn met dat wat er in en om je heen plaatsvindt is uitermate uitdagend. Sommige vrouwen geven zich heel gemakkelijk over aan het tease gedeelte in de dans of we nu floorwork of een chairdance doen of iets uittrekken tijdens de les of op het podium. Ze gaan er helemaal in op. Maar bij Burlesque verdwijn je niet in de tease, je gaat er niet helemaal in op. Je verschijnt juist ten volle in je eigen unieke kracht en schoonheid! Je wordt letterlijk en figuurlijk zichtbaar. Dat maakt de tease, de sexy dans zo ongelofelijk magisch, boeiend en bekorend. Het is een dans die sexy is maar in connectie. Als je die twee weet samen te brengen in jezelf en in je dans, gebeurt er ook iets bij het publiek en de ander. Er vindt een soort heilige heling plaats. Het is alsof ooit iemand vrouwen in tweeën knipte of misschien in nog wel veel meer stukjes. Het probleem is dat we steeds weer zelf meewerken aan en doorgaan met dat knipwerk. Door voortdurend als een soort strenge meesteres over ons lichaam te heersen en er allerlei van te vinden. Het hoofd hoort ook maar gewoon bij het lichaam, al voelt het vaak voor vrouwen alsof ze een hoofd zijn mét een lichaam. Het lichaam voelt allerlei wat het hoofd niet wil weten en het hoofd vindt van alles over het lichaam wat het lichaam bezeert. ‘De nek is de brug’, zeg ik altijd. Dus hoe losser je je nek kunt bewegen hoe gemakkelijker het wordt de brug in ere te herstellen. Maar er zijn meer wegen en bruggen die herstelwerk nodig hebben.
Als je het plak- en lijmwerk gaat verrichten van sexy zijn in connectie, merk je pas hoe lang je verdeeld bent geweest. Sexy durven bewegen is je volle kracht opeisen. Het is niet je weggeven of leeg geven. Daarom is Burlesque ook een feministische beweging. Je ziet er vrouwen optreden die echte powerhouses zijn. Van alle soorten, rassen, leeftijden en maten. Het valt mij tijdens mijn lessen op dat oudere vrouwen zich juist veel meer op hun gemak in hun lichaam voelen. Ze bewegen zich eigenlijk honderd keer sexier, maar de wereld weet dit niet of is het vergeten. Ze zitten beter in hun vel, zelfs als het al wat gerimpelder is geraakt. Zo is dat mij ook vergaan, met elk jaar erbij zat ik steeds beter in mijn vel. In mijn sexy vel, zullen we maar zeggen. De laatste les die ik gaf heb ik heel nauwkeurig geobserveerd. Ik ben apetrots op mijn studenten en heb diepe eerbied voor iedere vrouw die op welke wijze ook haar lichaam opeist en durft te vieren. Maar ik zie ook waar de wereld en de cultuur haar beschadigende werk hebben achtergelaten. Laatst was ik even helemaal in zak en as ervan. Vrouwen zelf denken vooral dat hun heupen niet los genoeg zitten of dat ze de shimmy shakes maar steeds niet voldoende onder de knie krijgen maar wat ik zie is dat de vertaalslag naar buiten of naar binnen vaak niet stroomt. Het gezicht en de lippen doen niet mee, hoe prachtig sensueel het lichaam zich ook beweegt. Zolang het gezicht het strenge gelaat van de maatschappij blijft, hoe moeilijker het is daadwerkelijk en optimaal te genieten van seksuele en sensuele bevrijding van je vrouwelijke lichaam. Hoe leer je mensen geen sexy trucjes aan, maar hoe leer je ze in vervoering of extase te kijken? Door ze het eerst te laten ervaren en voelen in hun eigen lichaam en dan kan de vertaalslag naar buiten gemaakt worden. En dat blijkt een van de moeilijkste en meest uitdagende bruggen of vertaalslagen te zijn. Ook bij sommige Burlesque perfomers heb ik dit gezien. Ze dansen prachtig, sommigen kunnen perfecte dansen, passen en stripteases uitvoeren maar toch is er vaak nog steeds een connectie die ontbreekt. Alsof het een aangeleerd trucje blijft. En als het een trucje is, is het meestal niet werkelijk bezield. Daarom vind ik het zo zonde dat ook in de Burlesque wereld mensen anderen nadoen en exact dezelfde bewegingen gaan toepassen. Natuurlijk is het logisch dat bepaalde attributen en bepaalde stijlen op elkaar lijken.
Maar durven we ook volledig origineel en authentiek sexy te zijn in verbinding met ons lichaam, met ons publiek, met de muziek en met onze geest? Durven we sexy in connectie te brengen zonder te verdwijnen maar door volop in al onze sensuele overvloed te verschijnen?! Mag dat beleefd en ervaren worden door onszelf en mogen anderen dat zien? Mogen wij anderen zien en werkelijk aankijken zonder de connectie met onszelf te vergeten?
Er is nog een heel terrein te behalen en zoveel te winnen als wij sexy in connectie leren brengen, in onszelf, in onze dans, in ons leven en natuurlijk in ons liefdesleven. Dan gaan passie en sensualiteit weer dansen op het ritme van onze eigen hartenklop en de liefde zelf. Omdat het een heilige taak is voor vrouwen in deze tijd het plak- en lijmwerk aan te vangen en hun hart in hun lijf te gooien, sexy in connectie te brengen en uit volle borst vooruit durven te gaan en een sensueel geheel vormen met zichzelf en de wereld om hen heen.
Sexy met hoofd, hart en lijf in connectie! En daarmee manifesteren we niet alleen de magische wereld van ware vrouwelijke sensualiteit maar we helen onszelf, andere vrouwen en de wereld en maken haar weer heilig. Zoals het hoort.